Wat houdt de afvalbelasting in?

Gepubliceerd opdinsdag 7 jun 2022 om 13:31
De Vlaamse Milieuwetgeving bepaalt dat alle gezinnen hun huisvuil verplicht door het gemeentebestuur moeten laten inzamelen. In Oudsbergen gebeurt dat door Limburg.net, een organisatie die voor alle Limburgse gemeenten afval inzamelt en verwerkt.

De kosten die gepaard gaan met de afvalinzameling werden in het verleden grotendeels betaald door de gemeenten met het bedrag dat je via de gemeentebelasting betaalde. Nu worden de kosten rechtstreeks en transparant aan de burger doorgerekend.

Net als in het merendeel van de Limburgse gemeenten stuurt Limburg.net in Oudsbergen de afvalfactuur rechtstreeks naar de gezinnen. Dat gebeurt om meer solidariteit, meer uniformiteit en meer transparantie in de kosten voor de afvalophaling en -verwerking te creƫren.

Wat zit er in de afvalbelasting?

Basisdienstverlening

Alle kosten op jaarbasis voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. Dat is de huis-aan-huisophaling, de werking van de recyclageparken en de verwerking van de afvalstromen.

De basisdienstverlening bedraagt 123,50 euro per Oudsbergs huishouden.

Quotum

Aan de kosten voor de basisdienstverlening wordt een quotum huisvuil toegevoegd. Met dat quotum betaal je op voorhand een deel van je afval om te voorkomen dat je je afval nooit zou buitenzetten of zou sluikstorten. Je hebt immers al betaald voor de ophaling. Het quotum verschilt naargelang de gezinssamenstelling. Als het op is, moet je bijbetalen aan hetzelfde tarief.

Eenpersoonsgezin

  • 19,20 euro
  • 60 kg huisvuil
  • 12 ophaalbeurten

Tweepersoonsgezin

  • 30 euro
  • 120 kg huisvuil
  • 12 ophaalbeurten

Driepersoonsgezin

  • 35,40 euro
  • 150 kg huisvuil
  • 12 ophaalbeurten

Vierpersoonsgezin

  • 40,80 euro
  • 180 kg huisvuil
  • 12 ophaalbeurten