Verlies van identiteitskaart

Wanneer u uw identiteitskaart verliest of ze wordt gestolen, doet u hier zo snel mogelijk aangifte van en vraagt u best meteen een nieuwe kaart aan.

Procedure

U doet aangifte bij de gemeente (dienst burgerzaken) en krijgt een verliesattest. Dit attest is een maand geldig en geeft u de gelegenheid om  een nieuwe kaart aan te vragen en te activeren.

U heeft hiermee een geldig identiteitsbewijs in handen. Let wel op : dit attest is niet geldig in het buitenland !

Buiten de openingsuren kan u 24u/24u terecht bij de helpdesk van de FOD op het tel.nr.  02/518 21 17. Uw kaart wordt dan onmiddellijk geblokkeerd. Daarna vraagt u wel nog een verliesattest aan bij de gemeente. 

Wat meebrengen

Voor de aanvraag van de nieuwe identiteitskaart brengt u mee :

- een recente pasfoto met heldere achtergrond (conform de voorwaarden)

- het attest van verlies/diefstal (enkel indien u de aangifte reeds deed voor de nieuwe aanvraag)

- 21 euro 

Bedrag

21 euro

Voor wie

Voor de burger die zijn/haar identiteitskaart verliest of wiens kaart gestolen wordt.