Inhoud
Wanneer u uw identiteitskaart verliest of ze wordt gestolen, doet u hier zo snel mogelijk aangifte van en vraagt u best meteen een nieuwe kaart aan.
Procedure
U doet aangifte bij de gemeente (dienst burgerzaken) en krijgt een verliesattest. Dit attest is een maand geldig en geeft u de gelegenheid om een nieuwe kaart aan te vragen en te activeren.
U heeft hiermee een geldig identiteitsbewijs in handen. Let wel op : dit attest is niet geldig in het buitenland !
Buiten de openingsuren kan u 24u/24u terecht bij de helpdesk van de FOD op het tel.nr. 02/518 21 17. Uw kaart wordt dan onmiddellijk geblokkeerd. Daarna vraagt u wel nog een verliesattest aan bij de gemeente.
Wat meebrengen
Voor de aanvraag van de nieuwe identiteitskaart brengt u mee :
- een recente pasfoto met heldere achtergrond (conform de voorwaarden)
- het attest van verlies/diefstal (enkel indien u de aangifte reeds deed voor de nieuwe aanvraag)
- 21 euro
Kostprijs
21 euro
Voor wie
Voor de burger die zijn/haar identiteitskaart verliest of wiens kaart gestolen wordt.