Verhuis naar het buitenland

Maak een afspraak

Inhoud

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden aan uw gemeente.

Voorwaarden

U verhuist effectief naar het buitenland.

Procedure

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden bij het gemeentebestuur. U doet dit ten laatste de dag voor uw vertrek naar het buitenland.

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte ontvangt u een bewijs van uitschrijving (model 8) waarmee u zich op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden. Als u Belg bent, blijft uw identiteitskaart geldig tot de vervaldatum.

Bent u een niet Belg, dan moet u bij definitief vertrek uit België, uw verblijfstitel terug inleveren bij de dienst burgeradministratie. Indien u nog niet beslist heeft of uw vertrek definitief is, dan doet de dienst burgeradministratie het nodige om uw recht op terugkeer in uw dossier op te nemen. U ontvangt ook een bewijs van uitschrijving (model 8) en de nodige documenten voor uw recht op terugkeer.

Als u nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet u deze eerst aanvragen, vóór u zich uitschrijft.

Wat meebrengen

  • adres in het buitenland
  • identiteitskaart, vreemdelingenkaart of paspoort van elk lid van het gezin boven de 12 jaar

Kostprijs

Het aangeven van een verhuis naar het buitenland is gratis.

Contact