Wanneer zijn de trajectcontroles actief?
Op 1 november 2023 treden deze trajectcontroles in werking:
- Betonweg
- Breekiezel
- Ophovenstraat (in Gruitrode centrum)
- Wijshagerkiezel
- Weg naar Opoeteren
- Weg naar Zwartberg (in Nieuwe Kempen)
- Weg naar Gruitrode
De trajectcontrole in de Dampstraat in Plockroy treedt in werking op 18 maart 2024. Vanaf dan wordt ook het tracé van de Ophovenstraat tussen de Dampstraat en de Kabienstraat gecontroleerd.
Daarnaast zijn er enkele trajectcontroles die nog niet in werking zijn:
Voor de trajectcontrole in de Kasteelstraat wacht het gemeentebestuur nog op goedkeuring van het Agentschap Wegen en Verkeer. De planning is nog niet bekend.
De trajectcontrole in de Weg naar Opitter wordt geïnstalleerd nadat daar nieuwe fietspaden zijn aangelegd. De plaatsing is voorzien voor 2025.
Wat gebeurt er met de inkomsten?
Het doel van de trajectcontroles is om een gedragsverandering te bekomen en niet om extra inkomsten te verkrijgen. Chauffeurs worden daarom gewaarschuwd door de radar-bordjes en aankondigingsborden ter plaatse.
De inkomsten worden gebruikt voor het onderhoud van de camera’s. De rest wordt ingezet voor verkeersveiligheid zoals nieuwe fietspaden en veilige schoolomgevingen.
Er zijn twee soorten trajectcontroles in Oudsbergen:
1. Gemeentelijke trajectcontroles
Het gemeentebestuur heeft deze trajectcontroles geïnstalleerd en gefinancierd. Ze liggen allemaal in snelheidszone 50, waardoor het GAS5-reglement van kracht is. Kleine overtredingen (minder dan 20 km/u te hard) worden dus bestraft met een GAS-boete. Andere overtredingen worden doorgegeven aan de federale politie.
De procedure verloopt als volgt:
- De overtreding wordt vastgesteld.
- Politie CARMA voert een triage uit en ontvangt hiervoor 2 euro per boete.
- Stad Genk verwerkt de boete administratief en ontvangt hiervoor 10 euro per boete.
- De rest van de boete is voor gemeente Oudsbergen.
2. Gewestelijke trajectcontroles
Dit zijn de trajectcontroles die het Agentschap Wegen en Verkeer heeft geïnstalleerd op de N76 Plockroy, de N76 Soetebeek en de N719 Weg naar Helchteren (nog niet actief). De overtredingen worden behandeld door de federale politie, die de inkomsten van de boetes ook int.
Wat als je een GAS-boete hebt?
De boete bedraagt 53 euro voor de eerste 10 kilometer per uur die te snel gereden werd. Je ontvangt een brief met het bedrag van de verschuldigde boete.
Ga je niet akkoord of zat je niet achter het stuur? Dien verweer in of geef een andere bestuurder door.
Duurzame gedragsverandering
Te hoge snelheid blijft de grootste oorzaak van verkeersongevallen. Omdat sensibiliseren niet altijd genoeg resultaat oplevert, heeft Oudsbergen ervoor gekozen om trajectcontroles te installeren. Daarmee streven we naar een duurzame gedragsverandering in het verkeer, zodat de Oudsbergse wegen veiliger worden voor elke weggebruiker.
Belangrijkste invalswegen
Bij de keuze van de locaties lag de focus op de belangrijkste invalswegen van elke Oudsbergse dorpskern. Het zijn plekken waar vaak te hard gereden wordt en waar dus vaker verkeersongevallen gebeuren. Het gemeentebestuur baseerde zich daarvoor op het advies van politie CARMA en de gemeentelijke verkeerscommissie.