De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Er zijn 9 soorten vreemdelingenkaarten:
- elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
- elektronische B kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
- elektronische C kaart: verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
- elektronische D kaart: verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
- elektronische E kaart: verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
- elektronische E+ kaart: verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
- elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
- elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
- elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
De vreemdelingenkaart is verschillend naargelang de nationaliteit en de reden van uw verblijfsaanvraag.
Voorwaarden
Wanneer u een verblijfsrecht werd toegekend, kan u een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Dit geldt zowel voor EU-onderdanen als niet-EU-onderdanen ouder dan 12 jaar.
Procedure
Voor de eerste aanvraag moet u een aanvraag tot verblijfsrecht indienen bij de dienst burgeradministratie. Dit gebeurt op afspraak.
Werd uw verblijfsrecht goedgekeurd, dan wordt u uitgenodigd voor de aanmaak van uw elektronische vreemdelingenkaart. De vreemdelingenkaart is verschillend naargelang de nationaliteit en de reden van uw verblijfsaanvraag.
Een drietal weken na de aanvraag zult u de pin- en pukcode ontvangen waarna u de elektronische vreemdelingenkaart kunt ophalen. Neem de codes mee om uw kaart te activeren.
Vervalt uw huidige verblijfskaart en heeft u nog recht op verblijf, dan nodigt de dienst burgeradministratie u uit om uw vreemdelingenkaart te laten vernieuwen.
Wat meebrengen
Aanvraag:
- uw huidige vreemdelingenkaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart
- een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization. (I.C.A.O.)
Ophaling:
- bij de activering van de kaart: de brief met uw pincode en pukcode
- uw huidige vreemdelingenkaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart
Bedrag
Een elektronische vreemdelingenkaart kost:
- Gewone procedure EU-burger: 21 euro
- Gewone procedure niet-EU-burgers: 22 euro
- Zeer dringende procedure: 104 euro
Regelgeving
De afgifte van kaarten aan vreemdelingen wordt geregeld door:
- de Europese Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de invoering van een uniform model voor verblijfstitels van onderdanen van derde landen
- de vreemdelingenwet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
- de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten;
- de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en door de uitvoeringsbesluiten van deze wetten.
Contact
Gemeente Oudsbergen
- Tel.
- 089 810 100
- info@oudsbergen.be
Burgerzaken Meeuwen
- Adres
- Dorpsstraat 44 , 3670 Oudsbergen Gemeentehuis Meeuwen
Burgerzaken Opglabbeek
- Adres
- Gildenstraat 1 , 3660 Oudsbergen Gemeentehuis Opglabbeek