Elektronische identiteitskaart (eID)

Maak een afspraak voor aanvragen eID

Maak een afspraak voor afhalen eID

Inhoud

Met een Belgische identiteitskaart (eID) kunt u aantonen dat u ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kunt u in het buitenland uw nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip waarmee u:

  • uw identiteit online kunt bevestigen
  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij u te hebben.

Voorwaarden

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

De pasfoto die u meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is. U moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

Geldigheidsduur

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

U vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van uw kaart.

Als Belg bent u altijd verantwoordelijk om uw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat uw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Hebt u 3 weken voor de vervaldatum van uw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij uw gemeente een nieuwe eID aan.

Procedure

Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)

  • Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijgt u, van de gemeente waar u woont, automatisch een oproepingskaart om uw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken van uw gemeente.
    Ook als de geldigheidsperiode van uw eID verloopt, krijgt u automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.
  • In een aantal gevallen kunt u ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij uw gemeente:
    • als uw eID verloren, gestolen of beschadigd is
    • als uw pasfoto niet meer gelijkend is
    • als u van naam of geslacht verandert
    • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
    • als u een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
  • Ga met uw oproepingskaart, een recente pasfoto en uw huidige identiteitskaart naar uw gemeente om de eID aan te vragen.

Is uw eID gestolen? Meld de diefstal van uw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van uw gemeente) én daarna bij uw gemeente.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag u het niet meer gebruiken.

Afhalen

  • Na 2 tot 3 weken krijgt u per brief bericht dat uw eID klaar ligt.
    Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.
    • Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als u uw eID afhaalt.
    • Uw pincode kunt u bij de afhaling nog wijzigen als u dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). U hebt uw pincode nodig elke keer u uw eID wilt gebruiken.
    • U hebt uw pukcode nodig om uw pincode de eerste keer in te stellen of, als u uw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.

Belgen in het buitenland

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:

  • als u in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België
  • als u nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
  • in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.

Wat meebrengen

De aanvraag en afhalen van uw eID doet u steeds persoonlijk. U kan hiervoor geen volmacht geven.

Bij de aanvraag van uw eID brengt u volgende zaken mee:

  • uw oproepingskaart
  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart
  • uw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.

Bij het afhalen van uw eID:

  • uw oude identiteitskaart
  • de brief die u thuis kreeg met de vraag uw identiteitskaart af te halen en waarop ook uw pin- en pukcode vermeld staan.

Kostprijs

Een elektronische identiteitskaart kost:

  • Gewone procedure: 24 euro
  • Zeer dringende procedure: 121 euro (levering 1 dag later indien aanvraag voor 15 uur)
  • Zeer dringende procedure met levering in Brussel: 158 euro (levering 4,5 uur later in Brussel indien aanvraag voor 15 uur, voor aanvragen na 15 uur is de levering 1 dag later)

Vanaf 1 januari 2025 gelden de volgende tarieven: 

  • Gewone procedure: 25 euro
  • Zeer dringende procedure: 125 euro (levering 1 dag later indien aanvraag voor 15 uur)
  • Zeer dringende procedure met levering in Brussel: 163 euro (levering 4,5 uur later in Brussel indien aanvraag voor 15 uur, voor aanvragen na 15 uur is de levering 1 dag later)

Uitzonderingen

Als u door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst burgeradministratie kunt gaan, kunt u een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met uw gemeente.

Als u nalaat uw identiteitskaart te vernieuwen voor de vervaldatum of af te halen nadat u een nieuwe kaart aangevraagd hebt en de codes ontvangen heeft, dan sturen wij u een herinnering. De eerste herinnering is een signaal en wij vertrouwen erop dat u hierop reageert. Indien dit niet het geval is, sturen wij een een tweede en eventueel een derde herinnering. Voor deze tweede en derde herinnering rekenen wij een administratieve boete van 5 euro aan. 

Gerelateerde items

Contact