Digitale sleutels

Maak een afspraak om digitale sleutels aan te vragen

Inhoud

Aanmelden met je elektronische identiteitskaart (eID) is de standaard manier van aanmelden bij de overheid en ook de veiligste manier. Voor situaties waarin je je niet kunt aanmelden met je eID of het niet nodig is, kan je andere digitale sleutels gebruiken:

  • App (bijvoorbeeld itsme)
  • Sms

Ook deze digitale sleutels zijn veilig om je aan te melden bij de online overheid maar ze geven je geen toegang tot alle (onderdelen van de) onlinediensten.

Procedure

Heb je geen kaartlezer voor je eID? Dan kan een lokaal registratiekantoor je helpen om je digitale sleutels te activeren. De dienst burgeradministratie is een lokaal registratiekantoor. Je kan daarvoor dus in beide gemeentehuizen terecht. 

Je doet de aanvraag van je digitale sleutels persoonlijk in een van de gemeentehuizen. Na de aanvraag ontvang je een activatiecode van de dienst burgeradministratie. Met deze code kan je inloggen via de link die je werd toegestuurd per mail. Je kan daarna de gewenste digitale sleutels activeren.

Wat meebrengen

  • identiteitskaart (eID), paspoort of elektronische vreemdelingenkaart (eVK) 
  • je adresgegevens
  • een actueel e-mailadres
  • je telefoonnummer/GSM-nummer.

Kostprijs

De aanvraag voor de activatie van de digitale sleutels is gratis.

Contact