Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee u kunt aantonen dat u nog in leven bent.
Dit document wordt u soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoeft u zich bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat u nog leeft.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:
- Uzelf
- uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een ander persoon mits volmacht van de betrokkene.
Procedure
Naargelang uw situatie kunt u het attest van leven aanvragen aan:
- de dienst burgeradministratie van uw gemeente
- de ambassade of het consulaat van het land waar u verblijft.
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
- op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid
- het e-loket van uw gemeente.
Wat meebrengen
Als u het attest zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene
- een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- uw eigen identiteitskaart.
Bedrag
Het bewijs van leven wordt gratis afgeleverd.
Contact
Gemeente Oudsbergen
- Tel.
- 089 810 100
- info@oudsbergen.be
Burgerzaken Meeuwen
- Adres
- Dorpsstraat 44 , 3670 Oudsbergen Gemeentehuis Meeuwen
Burgerzaken Opglabbeek
- Adres
- Gildenstraat 1 , 3660 Oudsbergen Gemeentehuis Opglabbeek