Attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst)

Het attest van hoofdverblijfplaats of bewijs van woonst bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.

Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:

  • naam en voornamen
  • plaats en datum van geboorte
  • adres
  • burgerlijke staat
  • nationaliteit
  • de datum sinds wanneer u op het adres woont.

U kunt ook een attest van hoofdverblijfplaats aanvragen met de historiek van uw vorige adressen.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen uw attest aanvragen:

  • Uzelf
  • Uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • Bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • Derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • Een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en een kopie van uw identiteitskaart.

Procedure

U kunt het attest van hoofdverblijfplaats op afspraak opvragen in het gemeentehuis.

Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook thuis raadplegen, downloaden en afdrukken:

Wat meebrengen

Als u het attest zelf ophaalt:

  • uw identiteitskaart of verblijfsvergunning

Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • uw identiteitskaart

Kostprijs

Het attest van hoofdverblijfplaats is gratis. 

Contact