Aangifte van een overlijden

Een overlijdensaangifte is de registratie van het overlijden van een persoon bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden.

Voorwaarden

Het overlijden heeft plaatsgevonden in gemeente Oudsbergen. 

Procedure

Een overlijden moet zo snel mogelijk aangegeven worden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden.

  • De vaststelling van het overlijden zelf gebeurt door een geneesheer. Hij of zij stelt een overlijdensattest op.
    • Sterft iemand thuis, dan verwittigt u de huisarts of dokter met wachtdienst.
    • Overlijdt iemand in een ziekenhuis of een andere zorgvoorziening, dan zorgt de verantwoordelijke daar voor een overlijdensattest.
    • Bij een dodelijk ongeval stelt de politie in het bijzijn van een arts een proces-verbaal op.
  • Vervolgens moet het overlijden zo snel mogelijk aangegeven worden (de overlijdensaangifte zelf) bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden.
    • Meestal zorgt de begrafenisondernemer voor de overlijdensaangifte en alle administratieve formaliteiten. Maar u kunt dit ook zelf doen. U maakt hiervoor een afspraak met de dienst burgeradministratie.
  • De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een akte van overlijden op. Dit is het officiële bewijsstuk van het overlijden.

Denk eraan om de volgende personen of instellingen ook op de hoogte te brengen van het overlijden:

  • bank
  • notaris
  • verzekeringsmaatschappij
  • ziekenfonds
  • pensioendienst
  • belastingen
  • huiseigenaar
  • watermaatschappij
  • leverancier van gas en elektriciteit
  • werkgever

Wat meebrengen

Bij de aangifte van het overlijden moet u volgende documenten meebrengen:

  • overlijdensattest opgesteld door de vaststellende geneesheer 
  • identiteitskaart van de overledene
  • identiteitskaart van de aangever
  • trouwboekje van de overledene
  • rijbewijs van de overledene
  • eventueel een laatste wilsbeschikking van de overledene.

Bijkomende documenten in geval van crematie:

  • aanvraagformulier crematie
  • aanvraagformulier thuisbestemming assen (indien van toepassing)
  • verslag beëdigd geneesheer
  • toestemmingsformulier voor het verkrijgen van documenten
  • toelating begraving (indien de begraving gebeurt in een andere gemeente)

Bij een verdacht of gewelddadig overlijden neemt u volgende extra documenten mee:

  • proces-verbaal van een officier van de politie
  • toelating tot begraven of crematie van de procureur des Konings.

Bedrag

De aangifte van een overlijden is gratis.

Contact

Adres
Dorpsstraat 44 , 3670 Oudsbergen Gemeentehuis Meeuwen

Openingsuren

Vandaag

Maak een afspraak via 089 810 100

Meer info Burgerzaken Meeuwen
Adres
Gildenstraat 1 , 3660 Oudsbergen Gemeentehuis Opglabbeek

Openingsuren

Vandaag

Maak een afspraak via 089 810 100

Meer info Burgerzaken Opglabbeek